„A kutyám lehetőség, hogy jobb ember legyek”

Tükör módszer

A Tükör módszer

„Nem az a cél, hogy minden kutyát egységesen tökéletesre neveljünk, hanem hogy mi emberek tudatosan alakítsuk ki kapcsolatunkat kutyánkkal és értsük meg őt, hogy mi miért történik.”

A természetben élő embernek, a pásztornak, vagy az indiánnak nem kellett bajlódnia kutyájával. Nehéz elképzelni, ahogy Winnetou kergeti a kutyáját a Mohás szikla körül, vagy az öreg Bandi bácsi ordítozik a terelőkutyájával, mert az nem jön vissza. Vajon, hogy lehetséges ez és mi változott azóta…?

A Tükörmódszer a Népszigeti Kutyaiskolán született, sok éves kutatás eredményeként. Nevét onnan kapta, hogy értékei alapján a kutya, mint egy tükör, megmutatja, hogy milyen gazdák is vagyunk, és miben kell még fejlődnünk. Csak ezeket a visszatükröződéseket fel kell tudjuk ismerni.

A Tükörmódszer hármas tagolásával lépésről-lépésre egyszerűvé és átláthatóvá igyekszik tenni az ember és a kutya kapcsolatát. Három nagyobb részből áll:

1.) Viszonyunk rendezése ösztönkezelési technikák segítségével– ez a témakör leginkább az iskola saját kutatásain alapszik és fantasztikus eredményeket értünk el ezen a téren. Az ösztönkezelés segítségével megismerhetjük a kutya lényét, ösztönvilágát, megérthetjük miből alakulnak ki együttélésünk problémái, és megtudhatjuk, hogyan kell kezeljük azokat. Lényegében a gazdik megtanulják, hogyan alakítsák ki a kapcsolatukat a kutyával, hogyan lehet a kutya saját nyelvén lekommunikálni, hogy kinek hol a helye és hogy tudunk azzá a vezetővé válni, akit a kutya keres bennünk, akinek anno ősei átadták az irányítást.

2.) Tanítás – sokféle módszer létezik, a ma ismert leghatékonyabb a klikkerképzés, melyet iskolánk elsők között sajátított el Magyarországon és nagy szerepet vállalt a terjesztésében. Az iskola gondozásában jelent meg az első magyar nyelvű klikkeres könyv is. A klikkerképzés mellőz minden erőszakot és kényszert a tanítás során, és az ösztönkezeléssel remekül kiegészítik egymást. Így a közös munka élmény kutya és ember számára egyaránt, nagyban javítja a kutya-gazda kapcsolat minőségét, a két lény közötti kommunikációt. Segítségével a kutya tanulási képessége oly mértékben megnő, hogy bármit megtaníthatunk kutyánknak, az átlagosnál nem nagyobb energia-befektetéssel.

3.) Életmód – arról szól, hogyan őrizhetjük meg kutyánk egészségét, miként biztosíthatunk neki kiegyensúlyozott, teljes életet. Ide tartozik az etetési és sétáltatási szokásoktól kezdve, a kutya foglalkoztatásáig minden. A városba kerülő, energiáktól duzzadó kutyák ma már többnyire nem látnak el hasznos feladatokat, „csak” társnak akarjuk őket. A bennük rejlő képességeket, ösztönöket, energiákat, nem tudják leadni, és azok belül keringve megbetegíthetik az állatot. Ezért van az, hogy ma kutyáink sokkal könnyebben betegszenek meg, mint régebben. A megoldás a megfelelő életmód biztosítása, ahol kutyánkat fizikailag, szellemileg és ösztöneit tekintve is megdolgoztatjuk, legyen ez egy nagy séta az erődben, úsztatás, valamilyen kutyás sport, vagy felkészülés egy vizsgára, versenyre, stb.

A jó gazda tudatos, következetes, és betartja a fokozatosság elvét.

Problémás viselkedések megoldása a Tükörmódszer jegyében:

Az eddigiek alapján leszögezhetjük, hogy a kutya sose hibás. Bármit is csinál, oka van rá. Derítsük ki mi az, értsük meg a motivációt és felismerve saját felelősségünket, keressük meg a megoldást.

Sokszor a gazdi által problémásnak tartott viselkedés csak a felszín, a tünete az igazi gondnak, ami a mélyben gyökerezik. Abban biztosak lehetünk, hogy a probléma oka és megoldása a három témakör valamelyikében, vagy épp mindegyikében rejlik.

Például:

a.) Hívjuk a kutyát és nem jön:

Első kérdés, hogy a kutya érti-e a hívó vezényszót, tudja-e, hogy mit jelent, mit kell ilyenkor csinálnia (=tanítás)? Ha igen, akkor a gond ott van, hogy nem jól van felállítva a rangsor, nincs kellő tekintélyünk és nem tudjuk jól lereagálni a kutya engedetlenségét, tiszteletlenségét (=ösztönkezelés). Azt is figyelembe kell vegyük, hogy ha a kutya általánosságban nincs kellőképpen foglalkoztatva, lefárasztva és kevés az esemény az életében, akkor egy esetleges elszökésénél a szabadság minden percét ki fogja használni, és esze ágában sem lesz visszamenni (=életmód).

b.) A kutya felugrál ránk:

Vajon miért teszi? Örül nekünk, mert egész nap unatkozott, figyelmet akar magának kicsikarni. Hogy tudjuk róla lenevelni? Ha kellő tekintélyünk van és a megfelelő technikával ki tudjuk fejezni nemtetszésünket, akkor tiszteletben fogja tartani óhajunkat (=ösztönkezelés). Megtaníthatjuk neki, hogy ha leül, akkor foglalkozunk vele, viszont ha ugrál, akkor tudomást sem veszünk róla (=tanítás). Persze fontos a következetesség, mert ha időnként örülünk neki ilyenkor, vagy birkózunk vele, akkor ne számítsunk eredményre, csak egy összezavart kutyára. És bár a kutyát nem vihetjük el a munkahelyünkre, szakítsunk elég időt a sétára, játékra, hagyjunk neki otthon egy csontot és így kevésbé lesz besózva (=életmód).

c.) Nem jön ki más kutyákkal:

Az emberek hajlamosak azt gondolni, hogy ez a kutya egyéniségének a része, pedig nem így van. Ideális esetben a kutya nem hozhatja meg azt a döntést, hogy a csapat kit támad meg és kit nem, ez a vezető szerepkörébe tartozó kérdés. Erre mondják, hogy a nyúl viszi a vadászpuskát. Bár az agresszió oka lehet dominancia és félelem is, a megoldás mindenképpen a rangsor helyes felállításában rejlik (=ösztönkezelés). Ha a kutyát kölyökkorában nem engedtük más kutyákkal játszani, kommunikálni, akkor nem is várhatjuk el, hogy problémamentesen viselkedjen fajtársaival (=életmód).

d.) Rombol a lakásban:

Mi oka van erre? Lehet nem tudja, hogy rossz dolgot csinál. Ezt ki kell tudjuk fejezni úgy, hogy ő is megértse. Egyes kutyák stresszelnek egyedül, ami sokszor szintén rangsor problémára vezethető vissza, mert a kutya akar gondoskodni rólunk és ha egyedül bezárjuk, ezt nem tudja megtenni (=ösztönkezelés). Lehet, hogy nő a foga és muszáj rágnia valamit. Hagyjunk neki otthon olyan játékot, csontot, amit kedvére rágcsálhat és tanítsuk meg neki, hogy ez az övé, ezen csámcsoghat (=tanítás). És persze a legvalószínűbb, hogy egyszerűen túl sok az energiája és így próbálja meg leadni. Sétáljunk, játsszunk többet a kutyával, fárasszuk le jobban, hagyjuk hagy élje ki ösztöneit (=életmód).

A Gödöllői Kutyasport Központ bronz fokozatú szerződött Tükör iskola partner 2009 óta.

 Tükör iskolák az országban.

A „Tükör iskola” elnevezést csak azok az iskolák használhatják, akik a Kutyasuli Kft.-vel szerződéses viszonyban állnak. Ennek része, hogy az iskolák oktatói részt vesznek a képzési programban, majd megkapják a tanfolyamokhoz és egyéb oktatásokhoz tartozó kiképzői füzeteket.

A módszer fejlesztésében minden Tükör iskola részt vesz, évente több találkozón gyűlnek össze az oktatók az ország minden tájáról és mesélnek tapasztalataikról, ötleteikről, melyeket a Tükör csoport felhasznál a későbbiekben.

Minden kutyaiskolán ugyanaz a tanfolyami anyag megy le, de egy-egy esetben lehetnek eltérő dolgok. A kiképzők személye, egyéni stílusa, az iskolák elhelyezkedése, létszáma és egyéb körülmények is befolyásolhatják a foglalkozásokat. De alapvetően minden oktató ugyanabban a képzésben vesz részt és ugyanazzal a tanfolyami tematikával dolgozik, így nagy különbségek nem fordulhatnak elő, illetve a módszer alapértékeit mindenkinek szigorúan be kell tartani.

A módszer elutasítja a szöges nyakörv és egyéb kényszerítő eszközök használatát, a kutyával szembeni erőszakos, embertelen bánásmódot.

A Tükör iskolákat három fokozatba – arany, ezüst, bronz –soroljuk  különböző szempontok alapján. Ilyenek a módszerben szerzett oktatói tapasztalat, az iskolavezetők saját kutyájával elért eredmények, az oktatók száma az iskolán, az iskola által nyújtott szolgáltatások fajtájai, és hasonló szempontok. A szerződéses viszonyt és szintbe való besorolást évente megújítjuk az iskolákkal.

Kapcsolat

Gödöllői Kutyasport Központ

2100 Gödöllő, Kőrösi Cs.S. u. vége

Tel: 06 30 9521 305

GKSK Kapcsolat Kattinson a nagyobb térképért